• Kemaskini Terakhir : Jumaat 07 April 2017.
Pilihan Tema: HSASDefault HSASOrange HSASGreen HSASLilac

 

Pengenalan

Jabatan Farmasi Hospital Sultan Haji Ahmad Shah telah memulakan operasi pada April 2005, meneruskan kesinambungan perkhidmatan setelah berpindah dari Hospital Mentakab. Jabatan Farmasi diterajui oleh Ketua Pegawai Farmasi U54 iaitu Puan Che Ton Binti Saari dengan jumlah kakitangan sebanyak 102 orang termasuk pegawai farmasi, penolong pegawai farmasi, penolong pegawai tadbir, pembantu tadbir, pembantu perawatan kesihatan dan pembantu awam

Peta Lokasi

 

Senarai Pegawai Bertugas

 

Nama Jawatan No Tel
Che Ton Binti Saari Ketua Pegawai Farmasi U54 5355
Sharifah Nor Sazlin Binti Syed Zainuddin Pegawai Farmasi U54 5353
Faziana Binti Othman Pegawai Farmasi U52 1032
Zurita Binti Zaul Kafilai Pegawai Farmasi U52 1256
Suriani Binti Romli Pegawai Farmasi U52 5356
Noorulhuda Binti Senawi Pegawai Farmasi U48 1260
Noor Mariati Binti Othman Pegawai Farmasi U48 1257
Lew Yie Lin Pegawai Farmasi U48 1257
Faridah Hanim Pegawai Farmasi U48 1257

 

Jenis Perkhidmatan

Jabatan Farmasi menyediakan bekalan ubat dan bukan ubat serta perkhidmatan berkaitan penjagaan farmaseutikal kepada pesakit luar dan pesakit dalam dari unit/wad.

Jabatan Farmasi menyediakan perkhidmatannya melalui 10 unit asas iaitu;

  • Farmasi Klinik Pakar [Farmasi Pesakit Luar]
  • Farmasi Pesakit Dalam [Farmasi Bekalan Wad, Farmasi Satelit 6 dan 8]
  • Farmakokinetik Klinikal [Therapeutic Drug Monitoring (TDM)]
  • Farmasi Aseptik [Cytotoxic Drug Reconstitution (CDR), Total Parenteral Nutrition (TPN)]
  • Farmasi Makmal Pengeluaran
  • Farmasi Logistik
  • Farmasi Wad
  • Unit Maklumat Ubat [Drug Information Services Unit (DIS)]
Piagam Pelanggan

a) Farmasi Bekalan Wad
    Kami berjanji dan komited untuk memberi perkhidmatan kepada pelanggan dengan :
    Memastikan pembekalan ubat ke wad/unit bagi preskripsi/ pesanan yang lengkap diterima dalam, tempoh masa 4 jam dalam waktu pejabat.

b) Farmasi Klinik Pakar
    Kami berjanji :

  • Setiap pelanggan akan dilayan secara professional tanpa mengira keturunan, agama atau taraf sosio-ekonomi.
  • Memastikan ubat-ubatan dibekalkan kepada pelanggan dalam masa 30 minit.
  • Semua pelanggan layak menyertai program sistem temujanji farmasi atau pharmacy appointment system (PhAS) yang ditawarkan (seperti SMS & ambil, telefon & ambil, email & ambil) untuk mendapatkan bekalan ubat susulan

c) Farmasi Logistik
    Kami berjanji dan komited untuk memberi perkhidmatan kepada pelanggan dengan :

  • Membekalkan item standard kepada pemesan tidak melebihi 14 hari bekerja selepas pesanan yang lengkap diterima.
  • Membekalkan item bukan standard kepada pemesan selepas pesanan yang lengkap diterima, tidak melebihi 3 hari bekerja selepas bekalan diterima di unit farmasi logistik.
Waktu Perkhidmatan 

Semua kakitangan di Jabatan Farmasi bekerja mengikut waktu pejabat iaitu dari 8 pagi hingga 5petang. Bagi perkhidmatan di luar waktu pejabat, terdapat tugas atas panggilan (oncall) bagi pegawai farmasi dan penolong pegawai farmasi yang dijalankan mengikut jadual yang telah ditetapkan. Perkhidmatan yang terlibat di luar waktu pejabat adalah seperti berikut:

Farmasi Klinik Pakar:
Dari pukul 5.00petang - 12.00 tengah malam bagi hari bekerja
Dari pukul 8.00 pagi - 12.00 tengah malam bagi cuti hujung minggu dan hari kelepasan am

Farmasi Pesakit Dalam:
Dari pukul 5.00petang - 12.00 tengah malam bagi hari bekerja
Dari pukul 8.00 pagi-12.00 tengah malam bagi cuti hujung minggu dan hari kelepasan am

Farmakokinetik Klinikal (TDM):
Dari pukul 5 petang - 8.00pagi keesokan hari bagi hari bekerja
Dari pukul 8.00pagi - 8.00pagi keesokan hari bagi cuti hujung minggu dan kelepasan am

Fungsi

Farmasi Pesakit Luar/ Klinik Pakar

  • Menyediakan perkhidmatan pendispensan ubat - ubatan kepada pesakit luar termasuk pesakit discaj. Perkhidmatan ini juga menawarkan beberapa sistem bekalan (Value Added Services) bagi memudahkan perolehan bekalan ubat oleh pesakit. Sistem yang disediakan adalah Sistem Kad Temujanji, Sistem SMS & Ambil, Sistem Telefon & Ambil, Sistem Pendispensan Ubat Bersepadu dan Sistem Pos 1 Malaysia.
  • Memberikan perkhidmatan kaunseling ubat-ubatan kepada pesakit yang memerlukan mengikut garispanduan yang ditetapkan.
  • Menjalankan perkhidmatan Medication Therapy Adherence Counselling (MTAC) seperti MTAC Warfarin, MTAC Diabetes, MTAC Retroviral Disease, MTAC Nefrologi, dan MTAC Geriatrik. Perkhidmatan ini diwujudkan untuk membantu pesakit dalam meningkatkan kepatuhan pesakit terhadap ubat-ubatan.

Farmasi Pesakit Dalam/ Bekalan Wad

  • Menyediakan perkhidmatan bekalan ubat-ubatan kepada pesakit dalam wad dan dibekalkan secara unit of use, unit dose, imprest floor stock, after office hour dan emergency trolley.
  • Menjalankan perkhidmatan pendispensan ubat secara bed side dispens untuk pesakit discaj.
  • Memberikan perkhidmatan kaunseling kepada pesakit dalam wad (bed side & discaj kaunseling)
  • Memantau kedudukan ubat dan cara penyimpanan ubat dan alatan pakai buang di wad dengan membuat pemeriksaan secara berkala.

Unit Farmakokinetik Klinikal (TDM)

  • Pegawai Farmasi akan menerima dan menyemak borang permohonan TDM dan memproses sampel darah pesakit.
  • Pegawai Farmasi akan menginterpretasi keputusan ujian dan saranan akan diberikan kepada doktor dan akan direkodkan.
  • Sebarang keputusan analisa yang menunjukkan paras toksik atau kes keracunan akan dimaklumkan segera kepada pegawai perubatan melalui telefon untuk tindakan sewajarnya.

Unit Cytotoxic Drug Reconstitution (CDR)

Jabatan Farmasi bertanggungjawab dalam pembekalan dan pemantauan penggunaan ubat sitotoksik di HoSHAS. Ubat sitotoksik digunakan dalam rawatan kanser dan pengendalian ubat ini perlu mengikut prosedur yang telah ditetapkan bagi memastikan keselamatan pengendali. Sehingga masa kini, Unit CDR, Hospital Selayang membantu HoSHAS menyediakan/merekonstitusi ubat sitotoksik supaya sedia untuk diadministrasi kepada pesakit kerana fasiliti yang sedia ada masih belum dapat digunakan.

Unit Total Parenteral Nutrition (TPN)

Total Parenteral Nutrition (TPN) adalah salah satu perkhidmatan farmasi yang diperlukan oleh pesakit yang tidak boleh mengambil makanan secara oral atau melalui enteral feeding. TPN dapat memenuhi keperluan nutrisi pesakit yang amat penting dalam rawatan pesakit kritikal bagi mempercepatkan proses penyembuhan. Untuk kes pediatrik, TPN amat diperlukan untuk neonates pra-matang dan mengalami masalah kesihatan seperti Malabsorption Syndrome, Severe Protein Energy Malnutrition dan Perforated Necrotising Enterocolitis (NEC).

Unit Farmasi Makmal Pengeluaran

  • Menyediakan formulasi dan penyediaan krim, losyen, salap, ubat titis mata, ubat telinga dan hidung bagi mana-mana sediaan yang tiada dalam pasaran mengikut Amalan Pengilangan Baik (GMP).
  • Membuat proses pembungkusan semula ubat-ubatan dalam kuantiti yang kecil bagi kegunaan pesakit dalam wad dan pesakit luar.

Unit Farmasi Logistik

  • Menjalankan proses perolehan ubat, peralatan pakai buang, reagen serta gas perubatan mengikut Arahan Perbendaharaan (AP), Tatacara Pengurusan Stor (TPS) dan pekeliling-pekeliling berkaitan dari kementerian.
  • Membuat penerimaan, penstoran ubat dan pembekalan ubat, bukan ubat/ peralatan pakai buang, reagen serta gas perubatan bagi keperluan hospital, klinik kesihatan dan pergigian mengikut prosedur operasi stor.
  • Memantau paras stok bagi memastikan stok bekalan yang mencukupi pada setiap masa.
  • Menjalankan verifikasi stok, pelupusan stok dan juga membuat aduan produk yang bermasalah dan membuat proses pengambilan balik.

Unit Farmasi Wad / Klinikal

  • Menyediakan perkhidmatan penjagaan farmaseutikal yang optima kepada pesakit secara berterusan melalui aktiviti-aktiviti Farmasi Klinikal yang dijalankan melalui perkhidmatan seperti Farmasi Wad. Pegawai farmasi melibatkan diri dalam penyelidikan berkaitan dalam bidang pengurusan pesakit, farmakoterapi, kesan advers, distribusi ubat dan pendidikan pesakit.
  • Pegawai Farmasi wad akan mendapatkan maklumat mengenai pengambilan ubat-ubatan dan rawatan pesakit dan direkodkan dalam borang Medication History Assessment (CP1) serta Pharmacotherapy Review (CP2).
  • Pegawai farmasi akan membuat rondaan wad mengikut keperluan. Masalah berkaitan ubat yang dihadapi oleh pesakit dan keperluan kaunseling akan dikenalpasti dan cadangan terapi pengubatan pesakit yang bersesuaian akan dikemukakan kepada pegawai perubatan. Maklumat berkenaan akan dicatatkan dalam Clinical Pharmacy Report Forms (CP3).
  • Menyiasat dan kenalpasti sejarah alahan ubatan pesakit, adverse reaction serta medication error dan mengisi boring yang ditetapkan.
  • Memberikan bedside kaunseling kepada pesakit atau ahli keluarga yang menjaga dan melakukan bedside dispensing untuk pesakit discaj di wad.

Unit maklumat ubat-ubatan (DIS)

Menerima pertanyaan samada secara lisan, melalui panggilan telefon, persendirian atau bertulisdaripada kakitangan hospital atau orang awam dan memberikan maklumat berkaitan berdasarkan kepada sumber rujukan yang betul.

PAUTAN PANTAS
button-mygov MSC Malaysia sppa-timur Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia MAMPU Perbendaharaan Malaysia Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia mdec Myhealth MyCPD MOH My HRMIS ePenyata Gaji ePerolehan

Syarat-Syarat

Piagam Pelanggan

Hak Cipta

Dasar Privasi

Dasar Keselamatan

Soalan Lazim

Hubungi Kami

Tentang Kami

W3C

 
PENAFIAN : Hospital Sultan Haji Ahmad Shah dan Kementerian Kesihatan Malaysia tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada portal ini. PAPARAN TERBAIK : Menggunakan Pelayar
Mozilla FirefoxGoogle ChromeOperaApple SafariInternet Explorer
dengan resolusi 1024x768 piksel ke atas
2006 - 2017 © Hakcipta Terpelihara Portal Rasmi Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS), Temerloh, Pahang Darul Makmur.