• Kemaskini Terakhir : Selasa 21 November 2017.
Pilihan Tema: HSASDefault HSASOrange HSASGreen HSASLilac
Pengenalan

Perkhidmatan kebajikan telah diperkenalkan di hospital-hospital kerajaan di Malaysia sejak tahun 1952 iaitu beberapa tahun selepas Jabatan Kebajikan Masyarakat ditubuhkan. Pada peringkat awal, perkhidmatan yang diberikan lebih berupa bantuan kewangan kepada pesakit yang memerlukan. Namun, perkhidmatan ini sering disalah tafsirkan atau disamakan dengan bantuan yang diberikan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) terhadap golongan miskin dan tidak berupaya. Tanggapan ini tersimpang walaupun kerja sosial, khususnya kerja sosial perubatan pada dasarnya adalah salah satu cabang dalam perkhidmatan kebajikan sosial.

Peringkat awal perkhidmatan ini dikenali sebagai perkhidmatan ‘Lady Almoner’ dan kemudiannya pada tahun 1994 dikenali sebagai Jabatan Kebajikan Perubatan. Selari dengan perkembangan kerjaya dalam perkhidmatan ini, pada tahun 2002 jabatan ini telah ditukar nama kepada Jabatan kerja Sosial Perubatan (JKSP) mengikut surat Jabatan Perkhidmatan Awam Bil. JPA (S) 253/2/13 klt.85 (16) bertarikh 13 November 2002.

Hospital hanya dapat menyediakan keperluan asas perubatan, tetapi satu aspek penting untuk memelihara kesejahteraan hidup pesakit masalah sosial dan psiko-sosial mereka juga diberi perhatian. Ini disebabkan kedua-dua aspek ini mempunyai kaitan yang rapat dalam proses rawatan kepada pesakit dalam usaha merawat secara keseluruhan.

Keberkesanan perkhidmatan rawatan sosial yang direalisasikan oleh Pegawai-Pegawai Kerja Sosial Perubatan dapat dilihat melalui fungsi dan peranan Pegawai kerja Sosial Perubatan di hospital. Matlamat umum perkhidmatan sosial perubatan ialah membantu pesakit khususnya dari aspek psikososial dan sosioekonomi agar mereka dapat kembali menjadi anggota masyarakat yang proaktif dan boleh berdikari bersesuai dengan batas keupayaan yang di akibatkan oleh penyakitnya atau masalah yang dihadapi.

Lokasi

Aras 2

Sambungan Utama

Jawatan / Lokasi No Sambungan
Ketua Jabatan ( Pegawai Kebajikan ) 1056
Pegawai Kebajikan 1058 / 2115 / 2116
Kaunselor 1054
Kaunter 1052

Piagam Pelanggan

  • Kami anggota perkhidmatan Jabatan Kerja SOsial Perubatan beriltizam untuk memberikan perkhidmatan sosial yang berkualiti kepada para pelanggan.
  • Setiap kes yang dirujuk akan diambil tindakan dalam tempoh masa 2 hari bekerja.
  • Penyediaan laporan sosioekonomi yang lengkap bagi permohonan ke agensi pemberi bantuan dihantar dalam tempoh 14 hari bekerja selepas dokumen lengkap diterima.

 Waktu Perkhidmatan

Hari
Masa
Isnin Hingga Khamis
8.00 am - 1.00pm
2.00 pm - 5.00pm
Jumaat
8.00 am - 12.15pm
2.45 pm -  5.00pm

Jenis Perkhidmatan

Dibahagikan kepada 4 skop utama :

  • Bantuan Praktik
  • Terapi Sokongan
  • Pendidikan dan Pengajaran
  • Penyelidikan & Pembangunan
Sumber Bantuan 

Sumber bantuan Jabatan ini boleh dibahagikan kepada 2 sumber iaitu sumber kerajaan dan bukan kerajaan. 

Sumber Kerajaan :

  • Tabung Bantuan Perubatan (TBP), KKM
  • Institut Jantung Negara (sokongan pengurangan bayaran rawatan)
  • Jabatan Kebajikan Masyarakat
  • Baitulmal – Majlis Ugama Islam dan Adat resam Melayu Pahang

Sumber Bukan Kerajaan

Sumber bukan kerajaan adalah pihak NGO dan juga orang perseorangan. Antara Sumber Bukan Kerajaan yang diterima :

  • Tabung Kebajikan Perubatan Malaysia (TKPM)
  • Kelab Sukan dan Kebajikan (KESUKES), Daerah Temerloh
  • Majlis Kanser Nasional (MAKNA)
PAUTAN PANTAS
button-mygov MSC Malaysia sppa-timur Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia MAMPU Perbendaharaan Malaysia Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia mdec Myhealth MyCPD2 MOH My HRMIS DDMS2.0 clinical practice guidelines

Syarat-Syarat

Piagam Pelanggan

Hak Cipta

Dasar Privasi

Dasar Keselamatan

Soalan Lazim

Hubungi Kami

Tentang Kami

W3C

 
PENAFIAN : Hospital Sultan Haji Ahmad Shah dan Kementerian Kesihatan Malaysia tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada portal ini. PAPARAN TERBAIK : Menggunakan Pelayar
Mozilla FirefoxGoogle ChromeOperaApple SafariInternet Explorer
dengan resolusi 1024x768 piksel ke atas
2006 - 2017 © Hakcipta Terpelihara Portal Rasmi Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS), Temerloh, Pahang Darul Makmur.