• Kemaskini Terakhir : Selasa 19 September 2017.
Pilihan Tema: HSASDefault HSASOrange HSASGreen HSASLilac
Pengenalan 

Unit Kualiti HoSHAS mula ditubuhkan pada tahun 2005. Berdasarkan kepada Surat Bahagian Perkembangan Perubatan, Kementerian Kesihatan Malaysia Bil.35 dalam KKM bertarikh 30 Januari semua hospital utama dikehendaki menubuhkan Sekretariat Kualiti QAP.

Sehubungan dengan itu, peningkatan Unit Kualiti HoSHAS telah dipergiatkan semula pada awal tahun 2006, selaras ke arah persediaan dalam pengiktarafan dengan dipengerusikan oleh Pengarah Hospital dan dianggotai oleh semua ketua-ketua Jabatan, pakar-pakar dari pelbagai Jabatan Klinikal dan sokongan.

Sambungan Utama

Jawatan / Lokasi No Sambungan
Unit Kualiti 1620 / 1621
 
Piagam Pelanggan 

Unit Kualiti menyediakan perkhidmatan sokongan kepada aktiviti-aktiviti kualiti yang dijalankan oleh Hospital ini. Perkhidmatan yang disediakan adalah mengikut keutamaan, kepentingan, permintaan dan impak terhadap hasil jagaan kesihatan. 

Jenis Perkhidmatan 

Perkhidmatan Kekerapan / Masa
Menyelaras Dan Memantau HPIA & KPI Setiap Bulan
Menyelaras Dan Memantau Program Akreditasi Hospital - Menerima Data-Data Yang Lengkap Setiap Bulan Dan Dianalisis Data Untuk Diedar Ke Jabatan /Unit/JKNP Setiap Bulan
Memantau Keperluan RCA Bagi Data KPI Dan HPIA Bagi Jabatan Yang Terlibat (Sekiranya Ada) 3 Bulan Sekali
Mengumpul Dan Menghantar Laporan Projek QAP, INOVASI, HSR, HSA, KIK Setiap Jabatan / Unit 6 Bulan Sekali
Melaksanakan Audit KPI & HPIA Dalaman Dan Luaran JKNP /KKM 2 Kali Setahun
Menjalankan Performance Indikator  MSQH Percentage Of Patients Leaving Hospital Against Medical Advice Relative To All Patients Hospitalised Within A Specified Period.

Setiap Bulan

Pemantauan 13 Patients Safety Goal Jika Ada Kes
Menyelaras Dan Memantau Patients Safety Incident Management & Responding Form Mengikut Keperluan
Membantu Dalam Tugasan Di Bilik Pengambilan Darah 3 Kali Seminggu
Kajian-Kajian Hospital HoSHAS 6 Kali Setahun
Pemantauan Terma 7 Rujukan Jawatankuasa Hospital 2 Kali Setahun
Pemantauan Berkala Polisi-Polisi Jabatan HoSHAS Setiap Tahun
Kajian Kepuasan Pelanggan Dalaman Dan Luaran Hospital Klauster 6 Kali Sebulan
Menjalankan Kajian Kepuasan Pelanggan Dalaman Dan Luaran 6 Bulan Sekali

Fungsi Jabatan

• Membentuk data asas untuk aktiviti peningkatan kualiti “Quality Improvement” di hospital awam di Malaysia, meniliti kelebihan dan kekurangan aktiviti.
• Mengenalpasti masalah dalam struktur kualiti serta sumber manusia dan mewujudkan langkah-langkah pembaikan untuk Program Jaminan Kualiti (QAP)

Aktiviti Jabatan

1) Program Penjaminan Kualiti HPIA , KPI dan Bahagian Sains Kesihatan Bersekutu

2) Akreditasi

3) Incident Reporting

4) Audit

5) Inovasi KIK

6) Clinical Practice Guidelinen (CPG)

7) Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam (PKPA)

8) Piagam Pelanggan

9) Registry,

10)Memberi Taklimat kepada Pegawai Perubatan Latihan Siswazah semasa lapor diri

10) Penyeliaan sport check bahagian pengurusan

11) Pendaftaran Clinikal Research Peringkat Hospital NMRR dan MREC

12) Memantau Keperluan RCA Bagi 15 Patients Safety Goal Bagi Jabatan Yang Terlibat (Sekiranya Ada)

13) Menyelaras Dan Memantau Patients Safety Incident Management & Responding Form

14) Pemantauan Berkala Polisi-Polisi Jabatan Hoshas

15) Menjalankan Kajian Kepuasan Pelanggan Dalaman Dan Luaran

16) Internal Audit Standard MSQH Hospital HoSHAH 32 Standard Mengikut Jabatan

17) Pengumpulan Terma Dan Rujukan Jawatankuasa- Jawatankuasa Hospital

PAUTAN PANTAS
button-mygov MSC Malaysia sppa-timur Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia MAMPU Perbendaharaan Malaysia Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia mdec Myhealth MyCPD2 MOH My HRMIS ePenyata Gaji ePerolehan

Syarat-Syarat

Piagam Pelanggan

Hak Cipta

Dasar Privasi

Dasar Keselamatan

Soalan Lazim

Hubungi Kami

Tentang Kami

W3C

 
PENAFIAN : Hospital Sultan Haji Ahmad Shah dan Kementerian Kesihatan Malaysia tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada portal ini. PAPARAN TERBAIK : Menggunakan Pelayar
Mozilla FirefoxGoogle ChromeOperaApple SafariInternet Explorer
dengan resolusi 1024x768 piksel ke atas
2006 - 2017 © Hakcipta Terpelihara Portal Rasmi Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS), Temerloh, Pahang Darul Makmur.